Saturday, July 28, 2012

Kemeriahan Ramadhan, Medan Pendidikan..

Assalamualaikum w.b.t ...

Dah sekurun lamanya tak berblog...semenjak dah terlekat dgn facebook nih...

Alhamdulillah, tahun ni Allah izinkan saya, suami ngan anak-anak berpuasa di Bandaraya Islam Kota Bharu...syukur sgt tercapai hasrat kami ni...

1 Ramadhan berbuka di Dungun...
2 ramadhan di rumah di Kb...
3 Ramadahan hingga kini di Qaryah Ramadhan...

Sungguh suatu yang indah berbuka puasa berjamaah beramai...ada ruangan famili, ruangan muslimat dan ruangan muslimin..juadah semua disediakan sekadarnya, sungguh inilah berbuka puasa, tidak perlukan semeja lauk-pauk dan kuih muih...


Mendidik anak2 erti puasa, merasai keseronokan puasa...just utk perkenalkan sikit2 pada iffah...alhamdulillah sekarang iffah makan apabila azan maghrib sahaja. Katanya, 'iffah puasa..' ... ^-^

Seusai solat maghrib, izzu akan lepak2 dengan abahnya...saya ambil masa utk mengajar iffah membaca Al-Quran...guna hanset aje ^-^ mudahnya kehidupan... Iffah semakin lancar bacaan al-Quran... sudah menghafal 3-4 surah2 pendek...alhamdulillah, rajin sungguh mengaji...

Suatu yg sungguh menarik belaku...di pintu ruangan solat, diletakkan tabung yg besar...saya suruh iffah masukkan wang kertas RM1...iffah cuba mencari sebab kenapa perlu derma duit..iffah tgk gambar org berbuka jamaie dan bersolat pada tabung...kata iffah, "ibu, iffah tak solat...sebelum solat, kena bayar duit dulu...em, lepas makan, baru boleh solat"...Sejak hari pertama tu, tiap kali masuk ruangan solat, pasti iffah mencari2 wang utk disedekahkan... mendidik anak2 dengan bermurah hati...


Membawa anak kecil ke solat jemaah, memg suatu ujian besar. Namun, itulah pendidikan. mendidik anak2 dengan rasa cintakan berjamaah, keseronokan beribadah dan bersaama org2 yg soleh... Hari2 yg terawal, izzu agak sukar duduk diam, asyik nak berlaki masuk ke ruangan solat dilengkapi air-cond, seronok sejuk2 rasanya... Sekarang semakin okey, izzu tahu izzu kena main kat luar... Kurang sikit berlari2...

Semoga Ramadhan mendidik kesabaran seorang ibu dan isteri...

Semoga Ramdahan mendidik anak2 yg soleh penyejuk mata hati...

Semoga Ramadahn mendidik suami dan bapa yg memahami...
Thanks so much to abang yang sabar dan tidak putus asa menunjuki kami...^-^


Wassalam..



3 comments:

  1. akhirnya dapat jumpa akak dan iffah di Qaryah Ramadhan :)

    ReplyDelete
  2. hehe...sori la kalu pas2 ni akak susah nak ingat nama deh...akak memg kelemahan besar baba ingat nama orang ni...muka ingat, tp nama tak tahu...soriii

    ReplyDelete
  3. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...